پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

  

۱

·      مطلق و نسبی به تعین های متضاد واقعیت عینی و شناخت اطلاق می شود که در وحدت با هم به کلیه اوبژکت های جهان مادی و به انعکاس آنها در روح (شعور)  انسانی مربوط می شوند.

 

۲

·      مطلق تنها با نسبی و در نسبی وجود دارد.

 

۳

·      نسبی نیز در عین حال حاوی مطلق است.

 

I

دیالک تیک مطلق و نسبی

 در

واقعیت عینی

 

۱

·      مطلق و نسبی در رابطه دیالک تیکی با هم قرار دارند.

·      یعنی اضدادی اند که همدیگر را مستثنی، اما در عین حال، همدیگر را مشروط می سازند.

 

۲

·      بنابرین، ماده اگرچه وجود مطلق دارد و هیچ چیز دیگر آن را مشروط نمی سازد، یعنی نه، می توان خلقش کرد و نه، می توان نابودش ساخت، با این حال، ماده ی «در خود»، به مثابه جوهر مطلق، آنطور که فلسفه ایدئالیستی می پندارد، وجود ندارد، بلکه در تنوع و کثرت بی نهایت فرم های مشخص ساختار و حرکت خود وجود دارد و هر کدام از آنها نسبی اند:

 

الف

·      یعنی فرم های مشخص ساختار و حرکت ماده بوسیله یکدیگر مشروط می شوند.

 

ب

·      یعنی فرم های مشخص ساختار و حرکت ماده وابسته به یکدیگرند.

 

۳

·      یعنی فرم های مشخص ساختار و حرکت ماده به لحاظ مکانی و زمانی محدود و «پایانمند» اند.

 

۴

·      حرکت به این دلیل که ماده ی بی حرکت وجود ندارد، صفت مطلق ماده است.

 

۵

·      اما حرکت همواره به فرم های مشخص نسبی ماده مربوط می شود و از این رو خود خصلت نسبی دارد.

 

·      (یعنی دیالک تیکی از نسبی و مطلق است. مترجم)

 

۶

·      بنابرین، همه فرم های ساختار و حرکت ماده در وجود مشخص خود نسبی اند.

·      اما آنها (همه فرم های ساختار و حرکت ماده) همزمان در مادیت خود، یعنی در مشخصه خود به مثابه «فرم وجودی ماده متحرک بودن» مطلق اند.

 

۷

·      همان طور که در واقعیت عینی نمی توان مطلق و نسبی را از هم جدا کرد، به همان سان نیز در روند شناخت نمی توان آندو را از هم مجزا نمود.

 

ادامه دارد.

 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ارومیه نیوز tasisat (TR) تکنیک رایانه Robert دانلود برنامه بوم نمونه طرح برنامه ویژه مدرسه Megan وبلاگ بليط چارتري ارزان تيکبان فواید خوراکی ها ایران زیرنویس قیمت پکیج دیواری در شیراز